søndag 28. mars 2010

Jula varer helt til påske!

Nå var det sannelig lenge siden sist, og det ble som annonym sa, jula varte helt til påske.
Jeg har litt trøbbel med å skrive dette innlegget, siden jeg ikke får brukt venstre tommel. I går var jeg for første gang ute på rulleski. Var med Button som hadde skaffa meg ski og staver, og som jeg regnet med, trynte jeg en gang i hertfall. Datt baklengs og holdt for med venstre hånd. Staven knakk og tåmmærn virka nesten brukke... Så har teipa den ælvårli gått nå, vestre hånd er med andre ord litt funksjonshemma.

I påska håper jeg å få trent litt og jobba litt på hytta. Aller mest å få slappa av. Gikk til innkjøp av Gears of War (eneren) før ferien for å ha noe til å slå i hjæl tid med.

Ellers siden sist innlegg har det vært juleferie, nyttår, vinterferie og mye rart på skolen.
Var en uke på Kvitfjell, en uke på Hovden. Kjøpt meg twintippski (noe jeg egentlig ikke trengte...), gått noen flere toppturer og mange dager i bakken i Rauland, begynner nesten å bli lei stedet. Langerenn har det blitt dårlig med, ikke så kjempemye snø i Seljord, og en del kjøring for å komme til løypene, noe vi har dårlig tilgang på (bil). Men blitt en del trening med Seljord IL da, håper på å få spilt de kampene jeg rekker før jeg er ferdig på skolen. Ser nesten ut som jeg er i ferd med å bli omskolert til back, håper derimot at jeg får spille som kant, der jeg hører hjemme.


Toppen på 3800moh med himalaya i bakgrunn

Var også en tur i nepal. Sjukt flott tur. Først noen dager i katmandu med å handle nødvendige ting til turen i fjella (sovepose, dunjakke, cola ol.) Turen i fjella var dretflott. På andre etappe var vi oppe på høyste punkt, 3800mho. Merka det i astmaen da, kort pust og lite energi. Fikk da også en helt vannvittig utsikt over himalaya, akuratt så vi ikke så Mt. Everest....Resten av turen gikk endover i noen enormt idyliske områder med små landsbyer. Stor fordel at det gikk nedover, de fleste var blitt høydesyke oppe i høyden, inkludert meg. Hodepine, oppkast og diare er fasiten av det. Men kult å si at man har fått høydesyke en gang da =)


Leiren i Bigu, dag 4 på trekkingen

Så var det en uke i Katmandu. En rimelig forurensa by, var omtrent umulig å kunne se blå himmel i disen/smoggen av forurensning som lå i lufta. Ble stort sett shopping i Thamel, en dag med saitsi'ing, overnatting på et barnehjem og mye restaurantspising. Hadde omtrent 3 middager om dagen, frokost, lunsj og kvelds hehe.


Fantastisk kulturlandskap på omtrent 2000moh

På veien hjem ble jeg skikkelig skikkelig dårlig. Sikkert en forbaska matfrogiftning. Vi tok fly fra Katmandu til New Dehli, så fra Dehli til Helsinki og fra Helsinki til Gærdissen. Ble sjuk i India. Vi skulle være der i 18 timer på nattan. Sov ikke så mye den nattan. Satte ny rekord med 6 dritebesøk på dassen i løpet av 1 time. og slik fortsatte det utover nattan med diare og oppkast. Var helt drenert når morran kom og de fikk tilkalla en lege på flyplassen. Fikk non piller og beskjed om ikke å spise eller drikke på 4 timer. På daværende tidspunkt var jeg fullstendig tom for energi. Holdt nesten på å besvime på vei inn til dassen like etter for å spy. Klarte å holde meg fast i et gelender, ellers så hadde jeg gått rett i bakken.... Så dret i legen og drakk litt cola. Så turen hjem ble lang. Men klarte faktisk å legge merke til afganistan fra flyet. Helt klart vær over landet og fjell og snø så langt øyet rakk, helt sjukt!
Vel hjemme var det deilig å komme hjem til den utrolig deilige dyna mi :)


Klatretrøya oppe i fjella vet!

Nå er det påske og to uker siden jeg kom hjem fra Nepal, springvann har aldri smakt bedre!!!
Er det ønskelig kan jeg legge ut et litt lengre innlegg bare om Nepalturen?

1 kommentar: