onsdag 7. oktober 2009

OMG! We have a jumper!

Er ikke så flink til å opprettholde en jevn strøm med blogginnlegg, så når det først kommer et innlegg, har mye skedd siden sist. Her er noen av høydepunktene:

Strikkhopp
Elevkveld med musikklinja
Debutering for Seljord IL
Bestignig av Gaustatoppen
Kano/kajakktur på Seljordsvannet

Strikkhoppet var helt insane. Følte meg skikkelig nervøs før start, som like før jeg skal ut å løpe NM-Mellomdistanse eller bli sendt ut på en etappe på tio. Våkna en time før jeg skulle denne fredagen og fikk faen ikke sove igjen, eneste som var i huet var bildet av en mulig kant på hopp-plattformen og juvet nedenfor. Fikk i meg en skive til frokost og brukte de neste to timene i buss til å få trøkka ned de to siste, drakk minimalt med væske. Hørte på den hardeste musikken jeg hadde på MP3'en, men oppdaga etterhvert at det ikke var hardt nok...Klarte likevel å psyke meg dugelig opp under bussturen, men da vi kom til Vemorkbrua var det som blåst med vinden. Hadde forventa litt mer enn en liten bu som var base for strikkhoppfolka, sto så i kø for å bli nr.7 utfor. Jens hoppa først, det verste var at han ikke lagde en eneste lyd under hoppet, og han var først! Respekt! Videre steg nervøsiteten og jeg fikk til slutt en sæle jeg skulle ha ved hofta, en litt grov klatresæle. Virka litt stor, noe instruktøren også sa, men «det går helt fint om den bare er litt stor»... ja jævelig.... Men hoppfolka bestemte seg for å gi meg en mindre sæle som passa bedre, ble litt letta da hehe. Så ble det min tur, jeg ble geleida over rekkverket og ut på plattformen på siden av brua. Der foretok hoppfolka de siste sikkerhetssjekkene eller noe. Så var det opp på en platting med utsyn rett ned i juvet eh....sto nesten å skalv. «1-2-3- hopp!» . Hæ, nei! tenkte jeg, men man ble pusha utfor... Husker ikke så mye fra plattformen og før litt nede under brua, så bare at juvet kom nærmere og et sinnssykt sug i magen og så at det røska godt til og jeg hang opp ned og spinna som helvete, så alle mulige høstfarger fra trea rundt juvet. Ble skikkelig svimmel og kvalm av all spinninga og hørte mye latter, skjønte at hoppet mitt ikke hadde vært helt gjennomsnittlig da. For på veien ned hadde jeg også sett brua foran meg, skulle vel egentlig ikke ha gjort det. Ble så heisa opp og kom opp til plattformen, følte meg helt tom. Jeg sa til instruktøren; « jeg tror det var et eller annet med hoppet mitt som ble litt feil, jeg skulle vel ikke se brua på vei ned ?» «Er du fornøyd så er vi fornøyde» så duden da... Fikk se video av hoppet da jeg kom opp, faen for et kråkehopp...snur meg i lufta på vei ned...skjønte ikke at jeg gjorde det, tror det bare var en naturlig reaksjon at jeg prøvde å komme opp på brua igjen hehe. Hegge hoppa sist og baklengs nedover, helt sjukt å se på, lente seg bare ut fra plattformen for så å forsvinne ned. Veien tilbake te Seljord var et helvete, var fortsatt svimmel etter spinninga i hoppet og veien var rimelig svingete, glad de tok en del pauser på veien hjemm...

Debuterte mandag for A-laget til Seljord IL. Fikk spille de siste 5 min, glad for det, vi leda da 7-1 på forhånd, noe som også ble sluttresultatet. Vi så allerede før kampstart at det kom til å bli hjemmeseier. Laget fra Skien var ikke akkurat godt trente, halve laget hadde en pondus tilsvarer noe lav kondis. Klarte ikke å få gjort så mye på den lille tida mi på banen, men la opp til et kontringsangrep som til slutt ikke ble til så mye.

Dagen etter skulle vi opp på Gaustatoppen, hadde egentlig tenkt å løpe opp med Allan, men han var «sjuk» på morran og kunne ikke være med....kjedelig, hadde gleda meg til å løpe opp. Måtte da gå opp, noe som gikk (hehe) helt greit, ikke harde turen i det hele tatt, eneste aberet var at det blåste noe inni hampen. Vel oppe på toppen var det grisekaldt, fikk skifta litt, og så gikk Jens, Elias og jeg vider for å nå den egentlige toppen, et stykke på bortsiden av masta. Tror vi var de første fra skolen der. På vei ned fra toppen kutta vi av mye og jogga nesten hele veien ned, med fjellsko... Så faktisk flere o-løpere som også løp nedover, var i hvertfall en fra Larvik OL/OK på vei nedover, missuna de den løpeturen.

Dagen etter Gaustatoppen, skulle Multisport på kano/kanjakktur på Seljordsvannet. Kanskje ikke det mest spennende utgangspunktet, men ble en ganske fin tur. Onsdag padla vi i nesten 3 timer, jeg og de fleste andre i kajakk og noen få i kano. Ble å rigge leirplassen og snake ved den kvelden. Dagen etter skulle vi drive med en litt spesiell form for klatring. Vi padla et stykke sørover til et skille i geologien, det ble nå mye mer klippeformasjoner og mer polert fjell, godt egna til å klatre i. Vi fant et sted hvor klippa gikk helt ned til vannet og starta å klatre der. Det spesielle var at man da sto å sikra på toppen, altså motsatt av vanlig klatring hvor man klatrer opp og blir fira ned. Her ble man fira ned og klatra opp. Ganske kult. De to første veggene vi klatra i var ganske lette, den siste litt mer krevende, men gikk ganske greit når man fikk hjelp til å finne gode klatresprekker på veien opp. Kvelden gikk med til å lage middag og sitte foran bålet. Siste dagen, fredag padla vi bare et lite stykke tilbake før vi kom til stedet hvor minibussen sto med kano-hengeren. Dro hjem samme dagen, måtte det, var blitt høstferie. Litt kjedelig, trives godt i Seljord. Tok Haukeliekspressen til Oslo og tog derfra te Særp. Kjedelig for Jens som hadde bestilt togbillett på forhånd og bussen var 15-20 min forsinka og rakk akkurat ikke toget... Var jevelig mye veiarbeid mellom Bø og Notodden som forårsaka det, skulle nesten ikke tru at de hadde hatt noen vei der i fra før av...

1 kommentar:

  1. du er helt rå :))) jeg hadde aldri gått ut på plattingen dere hoppa fra en gang!! Det er superherlig å høre om alt du opplever og så mange minner du vil sitte igjen med etter dette året. Er verd hver eneste krone

    SvarSlett