lørdag 19. september 2009

Jakt og fiske

Ser ut til at jeg har glømt bloggen litt, 10 dager siden siste innlegg var ikke helt patent. Husker ikke helt var som har skjedd heller, vanskelig å huske helt spesifikt, men kan ta det som skjedde her om dagen. Da dro vi nemlig på overnattningstur oppe på fjellet.

Denne uka sto det Prosjektfag på timeplanen, har Jakt og fiske både høst og vår. Til vinteren blir det jegerprøve, men denne uka har vi vært på fisketur med overnatting på Tjorbu oppe på Lifjellområdet. Med litt sykdom i kroppen var det tungt å gå oppover på fjellet med stor ryggsekk på ryggen. Likevel var turen fin oppover, fin utsikt og flott fjelllandsskap. Vel oppe ved Tjorbu ved Tjorbuvannet starta fisket. Fikk 4 (!) fjellørreter på et par timer, ikke spesielt store, men har aldri fått så mange fisker på en og samme fisketur noen gang, var godt fornøyd med meg sjøl da. Senere ble det satt ut garn og på kvelden ble det grillings med fisk og pølser.

Fikk sove en del, men våkna opp med potte tett nese og gikk ut for å snyte meg, ble da møtt av en sjukt flott soloppgang, klokka var nå litt over seks. Gikk inn igjen, men kunne bare glømme å sove igjen, var flere som var blitt tette i nesa. Rene orkesteret inne i hytta med andre ord. Tok på meg godt med klær og satt meg oppe på en liten haug like bortenfor hytta og så på soloppgangen. Litt kaldt, men ganske kult, helt alene om å være våken så tidlig. Eneste minuset var at jeg ikke hadde tatt med kamera. Etter en liten stund med nesten rene meditasjontilstanden tok jeg fiskestanga fatt, morgenfisket skal jo være bra. Men fikk ikke et napp i dag en gang. Resultatet var at jeg satt fast en spinner og måtte tilbake til hytta. Ga meg med fisket da. Tilbake ved hytta hadde flere krøpet ut av soveposene sine, men likevel var vi bare fire stykker ved frokostbordet. To andre hadde gått på rypejakt. De fleste sto opp fire timer senere, like før vi skulle dra tilbake. Før det rakk vi å dra opp en del garn. I det ene vannet dro vi opp 52 ørret! I det andre ble det med rundt 10 ørreter.

På kvelden ble det tynt med elever. Frihelg sto på agendaen for hælja, de fleste benytta da sjansen til å dra hjem. Jeg gadd ikke å dra hjem for et par dager, er ikke det man kan få gjort hjemme som man kan gjøre her i Seljord. Ble mysit med færre elever på skolen, man blir kjent med folk man ikke hadde hatt noe å gjøre med tidligere, og stressnivået synker betraktelig. Litt godt at det ikke er så mye program denne helgen. Da får man tid til mye annet. Har blant annet fått en skikkelig innføring i bruk av mørkerom til framkaling av svart-hvittbilder. Ellers så slapper man mye mer av. Sitter å lækser i nesten 2 timer etter frokosten i peissalen, digg. Ellers så strever jeg med å bli helt frisk fra forkjølelsen. Har vært i minimal aktivitet i hele dag så kroppen skal få litt hvile. Skal opp på Gaustatoppen til tirsdag, håper på å være frisk til da. Kuleste hadde jo vært å løpe opp, men er nok ikke i god nok form til de så raskt. En annen happening til uka er Bungy jump i Rjukan. DET blir fett!

1 kommentar:

  1. tar gjerne en ørret eller to jeg :-)) det hørtes supergodt ut. Hoppet til uka hørtes skikkelig ille ut spør du meg - meg jeg er jo litt høyderedd..... Hopp i det!!!! dette vil du aldri angre en dag på. Skikkelig adrenalinkikk .)))))

    SvarSlett